Consistentie

In mijn ervaring als UX-designer is één ding me keer op keer duidelijk geworden: consistentie is de sleutel tot een naadloze gebruikerservaring. Het bouwen van digitale producten zonder duidelijke richtlijnen leidt al snel tot versnipperde designs en inconsistente interacties. Design systems bieden een oplossing door teams een gedeelde taal en set van herbruikbare componenten te geven.

Tijdens het ontwikkelen van design systems maak ik graag gebruik van platforms die interfacecomponenten uit verschillende toonaangevende systemen verzamelen. Eén van de bronnen die ik regelmatig raadpleeg, is The Component Gallery. Dit platform biedt een uitgebreid overzicht van UI-elementen uit diverse bekende design libraries. Het fungeert als een waardevolle inspiratiebron en handig referentiepunt bij het ontwerpen van consistente interfaces op schaal.

Wat is een design system?

Ik heb getwijfeld of ik deze vraag moest uitleggen. “Design system” zou inmiddels toch een ingeburgerd begrip moeten zijn in de UX-wereld. Maar zeg nooit nooit – voor sommigen is het misschien nog niet helemaal duidelijk of kan een korte opfrissing geen kwaad. Daarom toch nog even:

Een design system is een verzameling van herbruikbare componenten, richtlijnen en patronen die samen een consistente gebruikerservaring garanderen. Het gaat verder dan alleen een stijlgids – het omvat:

UI-componenten zoals knoppen, formuliervelden en modals.

Design tokens voor kleuren, typografie en spacing.

Gedragspatronen voor interacties, animaties en responsieve layouts.

Dit systeem evolueert continu en wordt aangepast naarmate het product groeit.

Waarom is consistentie zo belangrijk?

Consistentie in UX betekent dat gebruikers dezelfde ontwerppatronen en componenten tegenkomen, ongeacht waar ze zich in een applicatie bevinden. Dit zorgt voor:

Snellere leercurves: gebruikers begrijpen sneller hoe de interface werkt.

Efficiëntie voor teams: ontwerpers en ontwikkelaars hoeven niet steeds nieuwe componenten te maken.

Sterkere merkidentiteit: een uniform design bouwt merkherkenning op.

Minder fouten: het risico op visuele afwijkingen neemt af.

Tijdens mijn werk aan design systems vond ik veel inspiratie in verzamelsites - als The Component Gallery - die componenten van grote namen zoals Google, IBM en Atlassian samenbrengen. Door deze voorbeelden te bestuderen, kreeg ik beter inzicht in hoe ik mijn eigen componenten kon structureren en standaardiseren.

Inspiratiebron voor design systemen

Websites die UI-componenten uit verschillende design systems bundelen, zijn voor mij onmisbaar geworden. Ze maken het eenvoudig om verschillende benaderingen van hetzelfde component naast elkaar te zien. Dit geeft inzicht in de diverse manieren waarop bedrijven ontwerpproblemen oplossen en helpt bij het maken van goed onderbouwde keuzes voor mijn eigen projecten.

Waarom zijn deze platforms zo waardevol?

Diversiteit aan componenten: van knoppen tot paginering en modale vensters, componenten zijn overzichtelijk gecategoriseerd.

Directe verwijzingen naar design libraries: Het is eenvoudig om door te klikken naar volledige documentatie van systemen zoals Material Design, Carbon (IBM) en Ant Design.

Actuele content: de verzameling wordt regelmatig aangevuld met nieuwe componenten en trends.

Gebruiksvriendelijke interface: het minimalistische ontwerp maakt het makkelijk om snel de juiste componenten te vinden en te vergelijken.

Wanneer ik een nieuw component ontwikkel, raadpleeg ik vaak dit soort bronnen om inspiratie op te doen voor elementen zoals tabbladen, navigatiebalken en meldingen. Het is een snelle manier om te zien hoe grote organisaties vergelijkbare UX-uitdagingen aanpakken.

Schaalbaarheid

Design systems zijn vooral waardevol voor groeiende producten of organisaties die werken aan meerdere applicaties. Ze bieden een consistente basis die eenvoudig kan worden opgeschaald.

Een goed voorbeeld hiervan is het Carbon Design System van IBM. Dit systeem biedt een uitgebreide bibliotheek van schaalbare componenten die eenvoudig te implementeren zijn in zowel web- als mobiele applicaties. Door te kijken naar hoe IBM responsiviteit en toegankelijkheid heeft geïntegreerd in hun componenten, kreeg ik waardevolle inzichten voor mijn eigen ontwerpen.

Best practices - met The Component Gallery als gids

Begin klein en schaal op: sart met de basiscomponenten (knoppen, tabbladen, formuliervelden).

Houd toegankelijkheid in gedachten: veel componenten die online te vinden zijn, voldoen aan WCAG-standaarden en kunnen dienen als voorbeeld.

Documenteer grondig :bestudeer hoe systemen zoals Material Design hun componenten documenteren. Heldere uitleg en praktijkvoorbeelden zorgen ervoor dat je eigen design system goed wordt begrepen door het team.

Stimuleer samenwerking: betrek designers, developers en product owners bij het ontwikkelen van componenten. Bekijk hoe verschillende componenten in de praktijk worden toegepast.

Blijf itereren en verbeteren: design systems evolueren continu. Blijf op de hoogte van nieuwe trends en updates en pas deze toe waar nodig.

Een goed design system zorgt voor een consistente en efficiënte productontwikkeling. Platforms die interfacecomponenten van verschillende design systems bundelen, bieden een schat aan inspiratie en praktische voorbeelden die direct toepasbaar zijn in je eigen projecten. Of je nu werkt aan een klein product of een groot platform beheert, deze bronnen zijn onmisbaar voor het bouwen van schaalbare en samenhangende UI-componenten.

next

Om te vermijden

Iedereen maakt fouten en ze maken is normaal en prima. Al doende leert men. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat jij als UX-er steeds beter wordt?

Tools

Tools en hulpmiddelen die ons kunnen helpen bij het creëren van inclusieve ontwerpen.

Empathie

Empathie is het vermogen om de gevoelens van een ander te begrijpen en te delen. Maar waarom is het zo belangrijk?

user experience <> user research <> information architecture <> usability <> accessibility <> design systems  <> conceptual thinking <>
user experience <> user research <> information architecture <> usability <> accessibility <> design systems  <> conceptual thinking <>